fre., mai 03, 2024

Critical Mass: ta Stavangergatene tilbake!

Critical Mass Stavanger 03.05.2025 fra Domkirkeplassen rundt sentrum: ta Stavangergatene tilbake!
by Jens Glad Balchen   – Arrangement  |  Critical Mass

Rogaland syklistforening ønsker at det skal være trygt og naturlig for alle å sykle i Stavanger, også barn. Politikere og planleggere må ta på alvor at vi må gjøre noe for å prioritere trygg sykling, også i sentrum.

Ta med familien, bli med på sykkeltur i Stavanger sentrum og vis at vi er mange som ønsker seg gatene tilbake. Vi møter på Domkirkeplassen fredag 03. mai kl. 17 og sykler Klubbgata - Havneringen - Breiavatnet. Det blir saftis i sola til alle barn som kommer.

I august i fjor laget vi et 100 meter langt sykkeltog i sentrum -- klarer vi å lage et lengre tog?

Om Critical Mass

Hverdagssyklister og andre sykkel- og byentusiaster fra Stavanger samler seg til Critical Mass-sykkelturen for å gjenerobre offentlig rom på sykkel. Hvordan er det å være flertallet på gaten? Det er veldig gøy å sykle i byen, men det kan og må bli enda bedre tilrettelagt for sykling, og for andre myke trafikanter. Konseptet ble startet for 25 år siden i San Francisco, og nå er Critical Mass blitt en global bevegelse. Samtidig med Stavanger finnes det Critical Mass i over 200 byer i hele verden.

Andre saker

Lastesykkeltreff